Linnud ja loomad

PUTUKATE VIKTORIIN


Angelika Borunova ja Kadri Ojaste loodud VIKTORIIN noorematele lastele, kus valikvastustest tuleb leida õige vastus.

VIKTORIINI SAAB ALLA LAADIDA SIIT!

Untitled-3

 

PUTUKA BINGO


Angelika Borunova ja Kadri Ojaste loodud putuka bingot saab mitmekorselt kasutada, kui prinditud lehed ära kiletada ja kasutada tahvlimarkerit.  Õpetaja nimetab putukate nimesid, lapsed leiavad vastused oma mänguväljalt üles ja märgistavad ära. Kes saab esimesena rea täis kas horisontaalselt, vertikaalselt või diagonaalselt, on võitja.

PUTUKA BINGO LEHED SAAB ALL LAADIDA SIIT!

BINGO

 

PUTUKAD


Valik erinevaid online mänge putukatest, mida saab integreerida keele-kõne ja matemaatika tegevustesse. Autorid: Angelika Borunova ja Kadri Ojaste.

 

PUT

 

PUTUKATE MEMORIIN

LEIA SÕNASEGADIKUST PUTUKATE NIMED

LEIA PUTUKATE PAARID

LOE PUTUKATE NIMESID JA ÜHENDA ÕIGE PILDIGA

 

 

SIPELGATÜDRUK SIIRI


Lugu sipelgatüdruk Siirist aitab mõista sipelgate elu ja koos elamise korraldust – igaühel oma roll.  Lugu saab lõimida keele ja kõne tegevustega. Teksti loeb õpetaja Kerli Aasa.

 

 

KINDAMÄNG


Õpetaja Anneli Aasamets mängib lastega tuntud eesti rahvamängu, kus lapsed saavad kinnistada teadmisi lindudest, loomadest ja taimedest.

 

ETTEVALMISTUS: Mäng sobib alates neljandast eluaastast, raskusastet võimalik muuta. Lapsed on õppinud mõningaid loomaliike ja teavad, et linnud lendavad õhus, kalad elavad vees ja loomad maal.
Eesmärk: Laps tunneb ja oskab nimetada loomi, linde ja kalu.
Mänguks vajalikud vahendid:
Kinnas (võib kasutada ka palli või muud käepärast vahendit, mis sobib viskamiseks ja püüdmiseks).
MÄNGU KÄIK: Õpetaja (mängujuht) ütleb maa, õhk või vesi ja viskab kinda ühele lapsele. Laps ütleb looma, kes  elab selles keskkonnas ja viskab kinda tagasi. Näiteks kui õpetaja (mängujuht) ütleb õhk, siis laps võib vastata suitsupääsuke (maa-põder, vesi-kilu…)
Saab kokku leppida eelnevalt, et nimetame kodumaiseid või võõramaiseid loomi.

 

PÕHJA- JA LÕUNAMAA LOOMAD


Liisi Kanarbik lõi Learning.Apps.org keskkonnas mängud, mis toetavad lapse teadmisi põhja- ja lõunamaa loomadest.

1

Mängud loomadest, kliki lingil:

Põhja- ja lõunamaa loomad – memoriin.

Põhja- ja lõunamaa loomad – järjesta raskused.

 

 

EESTI KALAD


Liisi Kanarbik lõi Learning.Apps.org keskkonnas mängud, mis toetavad lapse teadmisi eesti kaladest.

kala

Mängud kaladest, kliki lingil:

EESTI KALAD ÜHENDA OMAVAHEL  KALA PILT JA SÕNA.

Eesti kalad – leia sõnarägastikust kalade nimetused.

Mõistamismäng kaladest ja veekogudest

 

KES SIIN ELAB? 


Kerli Aasa loeb lastele M. Silver raamatud “Kes siin elab?”.

Vahva peiduspiltidega raamat väikelastele, kust saab teada, kus loomad elavad ning millised on nende pesad ja urud.

 

 

 

 

.

ÕPPEMATERJALID LINDUDEST


MEELESPEA LASTEAIA ÕPETAJATE KOGUTUD MATERJALID. LINNU TUTVUSTUS, LUULETUSED, LAULUD, TÖÖLEHED JA PALJU MUUD.

 

SINITIHANE. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

4303f67e

FOTO: Sven Zacek

 

RASVATIHANE. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA  JA SIIA!

c7aedbf9

FOTO: Valeri Štšerbatõh

 

HARAKAS. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

FOTO: Andrus Abel

FOTO: Andrus Abel

HAKK. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

1

FOTO: Koidula Kliimann

 

METSVINT. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

Fringilla_coelebs_chaffinch_male_edit2

FOTO: Wikipedia

 

RÄHN. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

564840a5

FOTO: Sven Zacek

 

LINAVÄSTRIK. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

ef7078e5

FOTO: Sven Zacek

 

VARBLANE. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

e89feab9

FOTO: Remo Savisaar

 

TUVI. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

tuvi1

 

KAJAKAS. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

unnamed

FOTO: Raivo Hein

 

KULDNOKK. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

37a59751

FOTO: Sven Zacek

VARES. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

d5b00673

FOTO: Valeri Štšerbatõh

MUSTRÄSTAS. TUTVUMISEKS KLIKKA SIIA!

unnamed (1)

FOTO: Indrek Vendelin

LINNUHÄÄLED JA PILDID


Õpetaja Anneli Aasametsa loodud pildimaterjal lindudest koos linnu häältega.

HAKK, HALLVARES, HARAKAS, HÕBEKAJAKAS, MUSTRÄSTAS, RASVATIHANE jt.

 

 

 

 

Talvine aialinnuvaatlus Meelespea lasteaias


  • Ettevalmistus

Lastega lugeda mõnda raamatut talvisest aialinnuvaatlusest.

Soovitatav:

P.Veedla „Lindudega sõbraks“

E.Raud „Sipsik “ (Sipsik vaatab tihaseid)

Vaadelda linnupilte, raamatute illustratsioone.

Arutleda, mida linnud söövad ja miks on neile talvel inimeselt lisatoitu vaja. Millal toidu andmist alustada ja kui kaua see peaks pidevalt kestma. Miks ei tohi toita veelinde? Miks ei sobi lindudele sai?

  • Leida sobiv linnumaja õuealal ja vaadelda seda esimesel korral toa aknast. Väga head vaatluskohad Sipsikutes, Naksitrallides, metoodikakabinetis.
  • Seemnete ostmine/ kogumine või söögipallide valmistamine ühiselt.
  • Vaadelda sama majakest õues. Ühiselt panna majakesse seemneid või söögipalle.
  • Jalutuskäigul vaadelda ka teisi majakesi.
  • Talvisel aialinnuvaatlusel osalemine või oma rühmasisese vaatluse korraldamine. Kokkulepitud aja jooksul (ametlik aeg jaanuari viimasel nädalavahetusel 1 tund) kindla majakese jälgimine aknast ja nähtud linnuliikide määramine ja kirjapanemine ornitoloogiaühingu lehelt väljaprinditud tabelis. Kirja saab panna korraga näha olevate lindude suurima arvu (kui näed ühte ohakalindu ja pärast veel ühte ohakalindu, siis kirja läheb ikka üks mitte kaks).

https://www.eoy.ee/talv/content/materjalid/piltidega_ankeet_2015.pdf

  • Tegevuse käigus toimub keele ja kõne, matemaatika, mina ja keskkonna õppimine. Linnunimede lugemine, lindude loendamine. Hulkade võrdlemine.
  • Edaspidi jälgida majakest pidevalt ja jälgida uute liikide ilmumist.
  • Vaatluste tulemusel õpivad lapsed aialinde tundma.

2

TEISED AIALINDUDE PILDID LEIAD SIIT:

talvine aialinnuvaatlus meelespea lasteaias

 

LEMMIKLOOMAPÄEV


Kolmapäeval, 12.06.19 toimus Tallinna Meelespea Lasteaia traditsiooniline lemmikloomapäev.

226436

Lemmikloomapäeval said kõik lasteaia lapsed tutvuda erinevate lemmikloomadega.

Seekord toodi kodust lastele tutvustamiseks järgmised loomad:

  • Kunstiõpetaja Rosi tutvustas lastele oma koera. Korea nimi on Riki ja tõug Saksa väike spits.
  • Õpetaja abi Maret tutvustas oma koera  Hex ja tema on Argentiina dogi.
  • Muusikaõpetaja Airel oli kaasas kuldne retriiver Harri, kes näitas vahvaid trikke.
  • Majandusjuhataja Getter tutvustas oma Suurt Šveitsi alpi karjakoera Petrat.
  • Õpetaja abi Real oli  kaasa oma merisiga Jossu. Aire tütar Carolin tutvustas küülikut nimega Juta ja kahte liivahiirt Lõvi ja Leo.
  • Õpetaja abi Jaana tutvustas oma chihuahuat Zara.

Päeva lõpus andsid kõik karvased päevakangelased kunsti õpetaja juhendamisel oma käpajäljed ja liikumisõpetaja Anneli jagas osalejatele diplomid.

Pildigalerii päevast asub siin.

Järgmine lemmikloomapäev toimub juunis 2020.

 

LAPSED TALLINNA LOOMAAIAS


Loomade tundmaõppimiseks on kõige parem viis minna nende juurde. Meie lasteaia ligiduses asuv loomaaed annab selleks suurepärase võimaluse.

 

Päikeselapsed Tallinna loomaaias loomi uurimas.

 

 

Õiekeste orineteerumismäng loomaaias.

 

Õiekeste rühma lapsed võtsid osa traditsioonilisest orienteerumistegevusest Tallinna Loomaaias, mis oli suunatud Haabersti lasteaedadele. Kohale oli tulnud mitmeid lasteaedu, siginat-saginat oli loomaaia väravas palju.

Läbi avastamise ja kogemusõppe sai iga lasteaia rühm lahendada ristsõna, mille vastuseid internetist ei leia. Samuti oli kaasatud nutivahend- tahvelarvuti, millest saime kuulata, vaadata Vikekerkaare lasteaia laste koostatud loomamõistatusi.
Avastatmist, uurimist oli pea kahe tunni jagu, oma teel kohtasime väga palju loomi, linde. Peale külaskäiku, jutustasid lapsed meelsasti mis neile kõige enam meeldis. Igaühel oli oma loom, mis meeldis kõige enam ja meelde jäi.
Ehedas looduses, tempokalt matkates saime kinnistada varem kogetut ja laiendada oma silmaringi.

 

ÕPITEGEVUS „LINNUD JA LOOMAD TALVEL“


NAKSITRALLIDE JA POKUDE KOOSTÖÖPÄEV

240940

Eesmärgid:

  • Laps keskendub uutmoodi edastatud tööülesandele.
  • Lapsed jagunevad 4-5 gruppidesse, teevad koostööd.
  • Laps ei saa enne uut ülesannet alustada kui tema grupp on valmis.
  • Õpetaja tuletab , meelde eelmise nädala teemat, aitab luua seoseid.
  • Laps oskab pildi peal tuvastada erinevatele aastaaegadele omaseid tunnuseid.
  • Laps teab ja oskab kirjeldada loomade ja lindude talviseid elutingimusi ning käitumusi. Jutustab eelnevast kogemusest.
  • Karpide vastused tuleb sama värvi karbist ise otsida,
  • Kunstis teeb laps iseseisvat tööd ühise eesmärgiga.
  • Õpetaja toetab sõnaliselt vajadusel (innustab, tunnustab jätkama)
  • Laps tunneb geomeetrilisi kujundeid: ruut, ring, kolmnurk nin tutvub uue kujundiga: romb
  • Laps rebib paberist vajaliku suurusega tükke, moodustades detailidest terviku ning osaleb ühistöös.

14.jaanuaril oli Pokudes ja Naksitrallides põnev päev. Nimelt olid õpetajad “ära” ja õppe- ja kasvatustöö eest vastutasid loomad ja linnud. Õpetajad saatsid lastele videotervituse ja soovisid põnevat päeva uute tegelaste seltsis.

Karu, rebane, siil ja musträstas jaotasid lapsed loosiga nelja gruppi: kevad, suvi, sügis talv. Iga laps sai rinda vastavasisulise pildimärgi, et ta teaks oma kuuluvust ning aastaaja tunnused oleks ka kohe meeles.

Lapsed liikusid läbi tegevuskeskuste, mis katsid nelja õppevaldkonda – keel ja kõne, mina ja keskkond, matemaatika ning kunst. Innustudes asjaolust, et sel õppeaastal on digivahendite kasutamine erilise tähelepanu all, siis oli ka seekordne koostööpäev rohkemate tehniliste lahendustega.  Matemaatika keskuses aitas karu koos Kahoot! programmiga õppida lastel geomeetrilisi kujundeid: ruut, ring, kolmnurk ning uue kujundina tutvuda rombiga. Kahooti küsimused olid loomade lindude talviste eripärade kohta.

Kunstikeskuses meisterdasid lapsed koos musträstaga oma rühma linde- Naksitrallid koduvarblast ning Pokud musträstast. Tehnikaks oli seekord papjeemašee –  kliistri ja ajalehtede abil vormiti õhupallide peale ruumiline linnu kuju.

Keele ja kõne keskuses said lapsed siili abil läbi liikumismängu teada fakte lindude ja loomade talviste elutingimuste kohta. Pikas üldkoridoris sai joosta kas „õige“ või „vale“ sildi juurde. Küsimusi ja vastusi kuulsid lapsed vahvatest helisalvestuskarpidest, mida oli vaja värvi järgi paaridesse seada.

Mina ja keskkond teemat tutvustas rebane, kes õpetajate video vahendusel aitas lastel pildi peal tuvastada nelja erineva aastaaja tunnuseid.

Selliste ühiste tegevuste eesmärk (lisaks ainevaldkondade eesmärkidele) on arendada laste koostööoskust, tekitada harjumust reageerida teistmoodi edastatud tööülesannetele ja lahendada ühiselt probleeme/ülesandeid.

TEGEVUSE KAVA LEIAD SIIT: NAKSIDE JA POKUDE KOOSTÖÖPÄEV

VEEL PILTE SELLEST TOREDAST PÄEVAST LEIAD SIIT!